FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/04/2019

Får en vårdnadshavare neka sitt barn att besöka den adress där denne är folkbokförd?

Här en vårdnadshavare rätt att neka sitt barn att besöka adressen som den är folkbokförd hos?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en vårdnadshavare får neka sitt barn att besöka den bostad där denne är folkbokförd.

Regler om boende och vårdnad finns i 6 kap. föräldrabalken. Att ha vårdnaden om ett barn innebär att man har det rättsliga ansvaret för barnets person. Detta innebär ett ansvar för barnets personliga förhållande och vårdnadshavaren är bland annat skyldig att se till att barnets behov av omvårdnad och trygghet blir tillgodosedda (6 kap. 2 § FB). Då man som vårdnadshavare är skyldig att tillgodose barnets trygghet skulle jag säga att man inte har rätt att neka barnet att besöka den adress där barnet är folkbokfört och bor. Du kan läsa mer om vårdnad och boende här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare