FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/01/2023

Får en umgängesförälder bestämma att barnet ska delta i en gymnastik grupp utan vårdnadshavarens godkännande?

Hejsan Jag har egen vårdnad över dottern hon är 10år. Hennes mamma har umgänge varannan helg.hon har skrivit in min dotter i en gymnastik grupp på en veckodag(hos mig) skrivit att hon är målsman och hennes adress fast hon är skriven här och jag har ensam vårdnad får hon det? Mvh xxx

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Eftersom din fråga gäller barnrätt kommer jag hänvisa till föräldrabalken (FB).

Det är vårdnadshavaren som har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör ett barns personliga angelägenheter ( 6 kap. 11 § FB). Ett barn kan ha två vårdnadshavare och dem ska då gemensamt bestämma i frågor som rör barnet ( 6 kap. 13 § FB). Om barnet har två föräldrar utgör dessa vanligtvis vårdnadshavare ( 6 kap. 3 § FB), förutsatt att dem har gemensam vårdnad av barnet. Av din fråga framgår att du har ensam vårdnad över er dotter. Om du har ensam vårdnad är du ensam vårdnadshavare. Detta innebär även att det är du som är målsman till er dotter. Som vårdnadshavare till er dotter är det du som ska bestämma i frågor som rör er dotters personliga angelägenheter. Detta kan syfta till er dotters skolgång, hennes boende, om hon behöver opereras m.m. Vilken typ av fritidsaktivitet som er dotter deltar i kan utgöra en del av er dotters personliga angelägenheter eftersom det utgör ett större beslut angående hur er dotter ska spendera sin fritid.

Mamman har umgängesrätt och är förälder till er dotter. Att vara förälder är inte samma sak som att vara en vårdnadshavare. Eftersom det endast är du, i egenskap av vårdnadshavare som har rätt att bestämma om frågor som rör er dotters personliga angelägenheter har därför mamman inte haft rätt att skriva in er dotter i en gymnastik grupp och skriva sig såsom målsman. Mamman har en laglig rätt till umgänge med er dotter ( 6 kap. 15 § FB) och ansvarar under umgängestiden för vardagliga beslut såsom er dotters val av kläder, mat och sovtider men hon har inte en laglig rätt att ta beslut som rör er dotters personliga angelägenheter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare