FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/02/2023

Får en polis avvisa en vid ledighet?

Hej Lawline, Jag har en fråga gällande en situation som jag var med om för någon vecka sedan. Inne på en krog så uppstår det muntlig dispyt mellan mig och en väldigt onykter individ, det ropas och skriks en hel del på vägen ut, inga direkta hot utan mer nedvärderande ord. Väl utanför krogen så står jag och personen i fråga tillsammans med barpersonal och pratar varpå det helt plötsligt kommer upp en man vid min sida och han är väldigt berusad, sluddrar och visar upp en polislegitimation och säger. Jag är polis, nu räcker det och ska ta kontroll över situationen Varpå jag svarar honom, men du är ju full och detta är ju helt fel, och han svarar mig att han har druckit men att det var tidigare och att han är polis. Efter någon minuts diskuterande så ankommer flera poliser och omhändertager den andra personen som jag hade en dispyt med utan att prata med mig, varpå den onyktra polisen höjer sin röst åt mig och avvisar mig från platsen. Min fråga är till Lawline, Får en onykter polis agera på detta sätter när han är onykter och ute privat samt avvisa mig från platsen? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av polislagen (PolisL) och polisförordningen som reglerar vad poliser får göra. Polisförordningens har en sådan ställning att den kompletterar polislagen, 1§ 2st polisförordningen

Får en onykter polis agera på detta sättet när han är onykter?

Polismyndighetens uppgift är att förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten och övervaka den allmänna ordningen och säkerheten och ingripa när störningar har inträffat, 2§ 1p PolisL.

När ni står och skriker mot varandra så störs den allmänna ordningen och säkerheten. Även om du upplever det bara vara en muntlig dispyt kan det leda till att brott begås av den ena eller båda av er - exempelvis att dispyten hade lett till slagsmål. Detta blir då ett förebyggande av brott. Polisen var ledig och ringde sina kollegor för att uppträdandet störde den allmänna ordningen och hade kunnat leda till brott.

Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme, 13§ PolisL.

Även när en polis är ledig får hen för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger, 16§ 3p polisförordningen.

Du var inblandad i en muntlig aggressiv dispyt. Troligtvis var det så att polisen ansåg att du utgjorde en omedelbar fara för den allmänna ordningen när du var i dispyt med den andra mannen och ansåg därför att det var nödvändigt att du avvisades från platsen så att inget mer hände. Det var ett nödvändigt agerande då du ifrågasatte polisens beslut samtidigt som du varit i en aggressiv muntlig dispyt.

Utifrån de reglerna som jag nämnt och din situation kan jag inte se problem i att polisen ansågs vara lite påverkad. Hen fick hjälp av sina kollegor och avvisade dig för att inget skulle hända.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare