FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/10/2018

Får en person som övningskör sitta vid ratten när denne är ensam i en avstängd bil i väntan på att handledaren ska komma tillbaka?

Hej! Får en person som är 18+ och övningskör sitta vid ratten när denne är ensam i en avstängd bil i väntan på att handledaren ska komma tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i lag om straff för vissa trafikbrott. I denna lag står att den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till detta, ska dömas för olovlig körning. Är brottet grovt kan fängelse dömas ut (3 § första stycket lag om straff för vissa trafikbrott).

Begreppet "uppsåtligen" är i huvudsak tänkt att syfta på de situationer där gärningsmannen förstår vad han gör när han utför en otillåten gärning.

För att dömas för detta brott måste man enligt lagtexten anses föra ett körkortspliktigt fordon. I rättsliga avgöranden i domstolar har man kommit fram till "att föra ett fordon" definierats som att du måste förflytta av fordonet från en punkt till en annan.

Om du bara sitter tillbakalutad i förarsätet och inte medverkar till någon förflyttning av bilen kan du således inte heller dömas för olovlig körning, då du helt enkelt inte kan anses föra bilen i enlighet med den aktuella lagtexten.

Vad gäller åldern så spelar det egentligen ingen roll om man endast sitter tillbakalutad i förarsätet med avstängd motor.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare