Får en elscooter som går i 35 km/h och har motorstyrka på 500 watt framföras på allmän väg?

Hej! Tänkte köpa en elscooter som går i 35 km/h och har en motorstyrka på 500 watt får den framföras på allmän väg? Den har dubbla skivbromsar fram och bak belysning och ringklocka

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en elscooter ska få framföras på allmän väg krävs att den antingen uppfyller kraven för en cykel eller en moped. Är kraven inte uppfyllda får den bara föras på inhängnat område.

Är det en cykel?

För att en elscooter ska få räknas som cykel krävs både att den har en maxhastighet på högst 20 km/h samt en motor som inte är starkare än 250 watt. Elscootern du beskriver kan alltså inte räknas som en cykel (2 § lag om vägtrafikdefinitioner).

Är elscootern en moped?

Elscootern kan inte klassas som en moped klass II. För att klassas som det krävs en hastighet på högst 25 km/h (2 § lag om vägtrafikdefinitioner). Det krävs också trafikförsäkring och körkort bland annat.

Kraven för en klass I-moped är ganska höga. Det krävs bland annat att fordonet är registrerat och har en registreringsskylt baktill. Angående elscooters är regelverken inte särskilt utförliga än så länge, och det är därför oklart om det ens är möjligt om de kan klassas som en moped klass I. Trafikverket har uttalat sig om att en moped också ska uppfylla flera tekniska krav som en elsparkcykel sannolikt inte klarar. För en fullständig lista på kraven för en moped se Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om mopeder som tagits i bruk och släpvagnar till dessa. Utifrån informationen i frågan kan jag tyvärr inte avgöra om kraven är uppfylla, men vet du själv mer om escootern i fråga kan du göra en bedömning om den verkar uppfylla kraven.

En svagare elscooter hade kunnat uppfylla kraven för cykel och får då köras på cykelväg och viss allmän väg.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare