FrågaÖVRIGTPUL/GDPR30/06/2019

Får en butiksanställd på ett postombud ta med min legitimation utom synhåll för mig vid uthämtning av paket?

Hej

Får en butiksanställd på t ex på Ica/posten ta med min id handling/körkort in i sitt paketrum/förvaringsutrymme, alltså utom synhåll för mig, vid t ex uthämtning av paket e likn? Detta känns inte helt ok.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon lag som reglerar vad som gäller i denna fråga.

För att kunna hämta ut vissa paket krävs att legitimation uppvisas. Majoriteten av postombuden har datorer bakom disken där de vanligtvis knappar in kundens personnummer och därefter går och letar upp paketet utan att behöva ta med legitimationen in till paketrummet. Men i vissa postombud kanske det ser annorlunda ut. Det råder alltså inget förbud mot att en butiksanställd tar med legitimationen till paketrummet.

Om du upplever att det känns fel att den butiksanställde tar med sig din legitimation in till paketrummet föreslår jag att du tar upp detta med den anställde. På så sätt kan ni säkert komma fram till en lösning då hen slipper ta med legitimationen så att den är utom synhåll för dig.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare