FrågaÖVRIGTÖvrigt27/06/2023

Får en butik neka barnvagnar att komma in i butiken?

Hej, Får en butik neka barnvagnar att komma in i butiken? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av diskrimineringslagen (DiskL) och Konsumentverkets hemsida

Besvarande av frågan

Utgångspunkten är att företag får välja vilka som handlar hos dem (Konsumentverkets hemsida). Däremot så får inte ett företag neka dig på grund av diskriminering. Detta kan handla om att du, på grund av exempelvis ditt kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Att du blir nekad för att du inte får gå in med kundvagn har jag svårt att se kan utgöra en grund för diskriminering (1§ DiskL). Jag kan tänka mig att en butik kan resonera i form av att en barnvagn i butiken kan riskera att saker i butiken går sönder. Dessutom skulle man kunna komma in i butiken genom att inte använda barnvagn eller någon form av bärsele eller liknande.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare