FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/11/2020

Får en anställd sälja vidare varor köpta med personalrabatt?

Hej,

A jobbar i en teknikaffär och får handla varor i butiken till personalpris. Han köper många varor och säljer dem sedan vidare till B och tjänar på så sätt en slant. B ger C i uppdrag att sälja vidare dessa varor på Blocket och C tjänar då också en slant och ger en del av vinsten till B. Är det någon av dem som begår ett brott?

Och fick till svar att ni inte svarar på skolfrågor. Det här är dock ingen skolfråga, utan något som jag gärna vill ha svar på för att veta att min vän inte begår ett brott. Att jag valde att namnge personerna efter alfabetet var för att inte röja deras riktiga namn. Jag vill helt vara säker på att jag inte blir inblandad i något som inte är ok.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Under förutsättning att butiken inte har någon övre gräns för hur många varor en anställd får köpa eller någon annan särskild policy kring personalköp ser jag inget problematiskt i situationen. Vi har en fri marknad och då jag utgår ifrån att det inte rör sig om tillståndspliktiga varor så får A sälja varorna vidare till B som ger C i uppdrag att sälja dem vidare. Att personerna i fråga gör en vinst på affären är inte heller brottsligt. En viktig sak att tänka på är att om man säljer varor regelbundet ska vinsten redovisas i deklarationen. Vinsten ska redovisas som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet, beroende på syftet med verksamheten och dess omfattning. Om man inte redovisar vinsten gör man sig skyldig till skattebrott (2 § skattebrottslagen). Därutöver skulle eventuellt en arbetsrättslig problematik gällande lojalitet mot arbetsgivaren och frågor som konkurrerande verksamhet kunna komma ifråga. Det är dock inget jag kan uttala mig om vidare här baserat på den information jag fått i din fråga.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare