Får en amerikansk 16 åring med körkort köra a-traktor i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det är tillåtet för en amerikansk medborgare att köra bil i Sverige som turist under ett års tid, se Transportstyrelsens hemsida här.

För att ett körkort från en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige gäller följande:
- Körkortet måste vara giltigt i det land där det har utfärdats.
- Körkortet får inte ha bytts ut mot ett svenskt.
- Du får inte ha varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år, med undantag om körkortet är från Storbritannien eller Färöarna. Om du har ett körkort från Storbritannien eller Färöarna kan du använda det i Sverige, även om du har varit folkbokförd i landet i mer än ett år.

Om man har ett körkort från ett land utanför EES, så slutar körkortet enligt ovan, att gälla i Sverige när man varit folkbokförd här i mer än ett år. Om personen inte planerar att flytta permanent till Sverige, men kommer att stanna här längre än ett år, kan man ansöka om att undantag från Transportstyrelsen.

Enligt 6 kap. 3 § körkortslagen kan dock ett utländskt körkort inte medföra en rätt att köra moped innan innehavaren har fyllt 15 år eller bil innan innehavaren har fyllt 18 år.

I detta fall rör det sig om A-traktor där personen ifråga måste vara minst 15 år, vilket innebär att det är tillåtet för en amerikansk 16-åring att köra en A-traktor i Sverige förutsatt att ovan nämnda krav på ett giltigt körkort är uppfyllda. Viktigt att komma ihåg är att om kraven för körkortet inte är uppfyllda kan man göra sig skyldig till olovlig körning enligt 3 § Trafikbrottslagen.

Hoppas ovanstående besvarar din fråga!

Vänligen,

Fredrika SköldRådgivare