Får barn köra scooter i 35km/h utan körkort?

Hej, jag är 13 år och åker runt på en Xiaomi Electric Scooter Pro 2 som har en motor på 300 w och går 35km/h. Om jag skulle stoppas av polisen, vad skulle dom möjliga konsekvenserna bli? Indraget körkortstillstånd, i så fall hur länge?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om fordonet går under 25 km/h och har en effekt som är mindre än 250 watt så räknas den som en elcykel och då gäller samma regler som för cyklar. Som moped räknas fordon med två, tre eller fyra hjul som har hastigheten högst 45km/h (klass 1) och 25km/h (klass 2). Kraven för att köra sådana fordon är att ha hjälm och körkort.

I ditt fall passar inte din scooter in i definitionen för vanlig cykel och räknas därför som en slags moped och den får du bara köra på inhängande områden. Du kan alltså inte köra den utan körkort. Eftersom du uppgav att din scooter går i 35 km/h räknas den som en moped klass 1. För att få köra en moped av klass I krävs enligt 2 kap 1 och 5 §§ körkortslagen att man har körkort med AM-behörighet.

Konsekvenserna av att köra en moped utan körkort är böter. Är man 13 år kan dessutom föräldrarna få böter om de tillåtit sitt barn att köra en moped klassat fordon.

Påverkan på framtida körkort:
För att få lov att övningsköra behöver man ett s.k. körkortstillstånd. Innan ett sådant tillstånd kan utfärdas prövar Transportstyrelsen huruvida den sökande anses som lämplig förare. Den som har blivit straffad för trafikbrott löper en stor risk att anses som olämplig förare och riskerar därmed att inte få något körkortstillstånd och därmed inget körkort. Hur länge körkortstillståndet dras in är olika från fall till fall.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare