FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/10/2021

Får 18-åring köpa svärd?

Får jag som är 18 år beställa ett skarp slipat svärd och få det igenom tullen utan att behöva något tillstånd

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Den som är under 21 år gammal får inte köpa föremål som kan användas vid brott mot liv och hälsa(2§ Knivlagen). Detta förbud innefattar svärd. Så tyvärr får ej köpa ett sådant innan du fyllt 21 år.

När du väl fyllt 21 år så är det lagligt för dig att köpa svärd. Svärd får inte bäras på allmän plats, inom skolområde, eller i fordon på allmän plats( Knivlagen). För brott mot knivlagen är straffskalan böter upp till fängelse i högst sex månader.

När du fyllt 21 år så kan du alltså köpa svärd i Sverige. När det gäller köp av ett skarpt slipat svärd från utlandet skulle jag rekommendera att kontakta polismyndigheten/tullverket och dubbelkolla om du behöver tillstånd för att föra in svärdet i landet eller inte. Lagen som reglerar införsel av farliga föremål är förordning om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

Hoppas jag kunnat svara på din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss om du har fler frågor!

Vänlig hälsning,

My StenquistRådgivare