FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/11/2013

Fängelse för personer under 21 år

Jag var med om en incident igår, kraschade med bilen på motorvägen och undrar vad som kommer att hända med mig nu, vad kan påföljden mest troligt bli? Är 20 år gammal. Körde på motorvägen i cirka 110kmh. En vän satt med i bilen. Studerar på högskolan och vill gärna fortsätta med det. 1.6 i promille. Ingen skadades allvarligt i kraschen. Tidigare straffat för olovlig körning, vårdlöshet och vållande till annan skada i en mopedolycka och brott mot knivlagen. De tidigare straffen skedde för 4 år sedan.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

I ditt fall rör det sig för det första om grovt rattfylleri enligt 4a § trafikbrottslagen. Du har haft över 1 promille i blodet och du har dessutom kört i hög hastighet.

Du skriver att "ingen skadades allvarligt". Om någon skadats kan du dömas för vållande till kroppsskada. I ditt fall blir detta brott också grovt på grund av berusning. För att du ska kunna dömas för detta krävs att skadan inte är ringa. Det är svårt att säga exakt vad som är ringa och inte utan alla fakta i målet. En "tumregel" kan dock vara att om någon behövt åka till sjukhus så är skadan mer än ringa.

Gällande straffet så har du gjort dig skyldig till upprepad brottslighet med tanke på dina tidigare straff. Detta, i kombination med att de nuvarande brotten är grova, talar mycket starkt för fängelse som påföljd. Vad som däremot talar mot fängelse är din ålder. Eftersom du är under 21 år får du bara dömas till fängelse om det föreligger särskilda skäl, vilket det troligtvis gör här, med tanke på att brotten är så pass allvarliga. Det är - ännu en gång - svårt att ge ett mer exakt svar här utan alla detaljer, men vi pratar troligtvis om ett par månaders fängelse.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare