FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/10/2017

Falskt anmäld till socialtjänsten?

Hej!

Jag har blivit utsatt för att någon anmält mig till socialtjänsten och utgett sig för att vara en granne till mig. Det har visat sig att det inte är någon granne utan istället misstänker jag att det är mina barns pappa som anmält mig och utgett sig för att vara min granne då socialtjänsten lade ned hans anmälan direkt eller så är det en granne till honom. Båda bor 25 mil bort och anklagat mig för att de skulle hört mig skrika åt mina barn med tanke på att personen utgett sig för att vara min granne vilket är en total omöjlighet om man bor 25 mil från varandra som vi gör.

Det känns som att jag blivit utsatt för en falsk anmälan till socialtjänsten. Har jag rätt?

Visst är det olagligt att falskt anmäla någon?

Tyvärr har min socialtjänst, som jag också känt mig trakasserad av i ca 2 år, startat en utredning på denna falska anmälan. Nu har det gått så långt att jag känner mig bortskrämd från stan t o m av socialtjänsten pga att de hittar på saker om mig som inte alls stämmer med mig,

Barnen tvingas att sitta på åter och åter möten med soc och inte ha mycket att säga om mig, sin mamma. För det finns inget att berätta.

Får det verkligen gå till så här?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Många orosanmälningar som görs till socialtjänsten sker anonymt, och eftersom det sällan går att direkt avfärda sådana anmälningar så måste socialtjänsten ta dem på allvar till en början. Att falskt anmäla missförhållanden på det sättet kan dessutom utgöra brottet falsk tillvitelse eftersom det oftast är besvärande omständigheter hos en förälder som anmäls.

Du kan därför polisanmäla händelsen genom att ringa polisen på telefonnummer 114 14 och givetvis också meddela för socialtjänsten att du menar att du blivit utsatt för falska anmälningar. Då kan de göra annorlunda bedömningar i framtida fall om du får fler anmälningar mot dig. Däremot har de inte gjort något fel som agerat på en falsk anmälan, utan det hade varit värre om de inte tog anmälningar på allvar för att de lät annorlunda eller orealistiska.

Rådgivare