FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/07/2022

Faller brottet olaga förföljelse under allmänt åtal?

Hej, vad är straffet för olaga förföljelse och hör det under allmänt åtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag att använda mig av bestämmelser i brottsbalken (BrB).

Vad är straffet för olaga förföljelse?

Straffet för olaga förföljelse är fängelse i högst fyra år (4 kap. 4 § b BrB).

Hör olaga förföljelse under allmänt åtal?

 De flesta av brotten i brottsbalken hör till allmänt åtal. Brottet förolämpning (5 kap. 3 § BrB) faller dock under enskilt åtal.  De s.k. angivelsebrotten är de brott som faller under allmänt åtal men som kräver att den utsatte anger brottet till åtal. Angivelsebrotten framgår alltid i någon av de sista paragraferna i respektive kapitel i brottsbalken. Ett exempel är att brottet vållande till kroppsskada eller sjukdom (3 kap. 8 § BrB) som, om brottet inte är grovt, får åtalas av åklagar endast om den utsatte anger brottet till åtal och åtal är påkallat ur allmän synpunkt. Detta framgår av 3 kap. 12 § BrB. I bestämmelsen om olaga förföljelse räknas det upp olika brottsliga gärningar som var för sig tillsammans med förföljelsen utgör brottet (4 kap. 4 § b BrB). Brotten som är uppräknade i bestämmelsen faller alla under allmänt åtal, men det kan även vara värt att beakta det särskilda krav på angivelse om vissa av brotten är förknippade med.

Om förföljelsen består av brottet förtal eller ofredande som inte sker på allmän plats  (4 kap. 4 § b p. 10 och p. 8 BrB) krävs det att brottsoffret anger brottet till åtal. Om förföljelsen i stället utgörs av brottet misshandel  (4 kap. 4 § b p. 1 BrB) faller den olaga förföljelsen under allmänt åtal. Svaret på din fråga beror alltså på vilken typ av brott den olaga förföljelsen består i.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare