Faktura efter slutfaktura

Jag ha flyttat och sagt upp elavtal hos ett elbolag. Sen fick jag slutfakturan och betalade den. Nu 2 månader senare få jag en faktura igen. 800 kr för att rätta till slutfakturan. Är sådant ok?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varför du har fått ytterligare en faktura efter slutfakturan vet jag inte och därför kan jag tyvärr inte avgöra om det är okej i ditt fall. Jag tänker mig att det rimliga är att slutfakturan (den som du redan fått och betalat) reglerar den slutliga avgiften och vanligtvis är den sista fakturan som man betalar under förutsättning att man betalar hela avgiften. Enklast är nog att be om klarhet från det elbolag som skickat ut den senare fakturan för att kolla vad denna är tänkt att reglera eller om det bara har blivit något missförstånd.

Om man får en faktura som man inte anser sig skyldig att betala ska man i regel bestrida denna hos den som skickat fakturan. Görs inte detta är risken att fakturan skickas vidare till ett inkassobolag eller kronofogdemyndigheten om man inte betalar fakturan. Det finns dock möjlighet att bestrida faktura även där men enklast och bäst är att bestrida den så fort som möjligt för att undvika ytterligare problem.

Vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare