FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/03/2018

Få underhållsstöd retroaktivt

Min son är 19 år och går fjärde året på gymnasiet och har haft underhållsstöd från FK eftersom pappan inte skött underhållet under hans uppväxt. När han tog studenten i juni glömde han att ansöka om fortsatt underhållsstöd och har därför inte fått något sedan dess. Detta upptäcktes igår.

Hur gör vi? FK betalar bara en månad retroaktivt underhållsstöd.

Efter vad jag kan utläsa är fjärde året, T4, underhållsskyldigt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 17 kap. 2 § socialförsäkringsbalken kan underhållsstöd lämnas till ett barn vars föräldrar inte bor tillsammans. Förlängt underhållsstöd kan lämnas till ett barn som har fyllt 18 år och som inte har ingått äktenskap om han eller hon bedriver studier som ger rätt till förlängt barnbidrag eller till studiehjälp enligt 2 kap. studiestödslagen. Detta har du uppgett gäller för din son. Sålunda finns det möjlighet att ansöka om underhållsstöd.

Enligt 18 kap. 14 § socialförsäkringsbalken lämnas förlängt underhållsstöd inte för längre tid tillbaka än en månad före ansökningsmånaden. Detta betyder alltså att det är möjligt med retroaktiv utbetalning högst en månad före ansökningsmånaden under förutsättning att din son fortfarande är berättigad till förlängt underhållsstöd, vilket har tycks vara enligt din fråga.

Dessvärre finns det, som du säger, endast möjlighet, att erhålla underhållsstöd för en månad retroaktivt. Att fjärde året berättigar till underhåll utgör dock inte någon skillnad. Underhållsstöd kan ändå bara erhållas för en månad retroaktivt. Den enda alternativa lösningen är att stämma in barnets far för att kräva denne på underhållsbidrag. Detta kan ske retroaktivt för en period om tre år. En stämningsansökan och process i domstol är emellertid komplicerade och kostsamma. Önskar ni fortsatt hjälp kan ni höra av er till våra jurister; info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare