Få tillbaka utlånade pengar

Hej

En bekant var fast på en flygplats i Spanien och bad mig om pengar. Han behövde 3000 kr för flygbiljett och mat. Jag har skriftlig bevis på att vår överenskommelse var att han får låna 3000kr i exakt en månad och sedan ska han betala tillbaka pengarna.

Nu har det gått mer än en månad, och han svarar inte längre på mina meddelanden. Pengarna är Swishade och han har ett svenskt konto på Swedbank.

Vad kan jag göra för att återfå mina pengar? Kommer det hjälpa att polisanmäla honom? Jag har kontaktat min bank och de kan inte hjälpa mig men de rekomenderade att jag polisanmäler

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det enklaste sättet att på rättslig väg få tillbaka dina utlånade pengar är att använda sig av Kronofogden. Det är inte många som vet om det, men Kronofogden tar alltså emot ärenden både från företag och privatpersoner. Man kan med andra ord vända sig till dem när det gäller privatlån av mindre belopp också.

Gällande din fråga kring polisanmälan så räknas det inte som ett brott i straffrättslig mening att inte betala tillbaka en skuld. Det är istället ett civilrättsligt avtal mellan er två privatpersoner, och det är du som står risken för att inte få tillbaka pengarna av personen. Enda gången då det kan betraktas som ett brott att inte återbetala en skuld, är om du har tvingats till att låna ut pengarna genom exempelvis hot. Av din fråga tolkar jag det som att det var ett helt vanligt, frivilligt lån. Därför är det Kronofogden som primärt kan hjälpa dig att få tillbaka dina pengar.

Ansökan om betalningsföreläggande

Att be Kronofogden driva in din skuld kallas för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Detta gör du enkelt genom att fylla i blanketten på Kronofogdens hemsida, du kan även läsa mer om hur det går till HÄR. Ditt krav och grunden för ditt krav ska anges tydligt i din ansökan. Exempel:

"Lån av 3000 kr den 2018-08-31, överförda via Swish till telefonnummer XXX, med överenskommelse om att återbetalning av skulden ska ske senast efter 30 dagar".

Det kostar 300 kr att ansöka om ett betalningsföreläggande. Du kan, i din ansökan, begära ersättning även för denna summan, det vill säga att personen som är skyldig dig pengar även ska betala ytterligare 300 kr för att täcka de kostnader du haft i samband med att du ansökt om betalningsföreläggande.

Vad gör Kronofogden?

Kronofogden kommer efter din ansökan att skicka brev till personen, ett så kallat föreläggande. När personen mottagit detta brev kan de agera på olika sätt. Ett alternativ är att personen betalar dig direkt, i sådana fall måste du ta tillbaka din ansökan, så att Kronofogden får reda på att skulden är betald. Personen kan också invända mot skulden, det vill säga bestrida den. I sådana fall kontaktar Kronofogden dig och du får välja om du önskar gå vidare till tingsrätten, eller låta Kronofogden skriva av ärendet (inget mer händer i sådana fall). Om personen inte svarar alls kan Kronofogden gå vidare i processen genom att utfärda en betalningsanmärkning, och sedan påbörjar de sitt arbete med att driva in skulden.

Sammanfattning och rådgivning

Sammanfattningsvis är mitt råd att du ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Jag bedömer att Polisen inte kommer att göra något om du skulle polisanmäla personen istället, då personen rent rättsligt inte har begått något brott.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du funderar över kan du lämna en kommentar här nedan, så svarar jag så snart jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare