Få fastighet genom gåva, arv eller testamente?

Hej, Har en fundering gällande enskild egendom. Mina föräldrar är gifta, min pappa äger en sommarstuga som han äger som enskild egendom, det finns ett mindre lån på stugan). Pappa vill att jag en dag ska ta över stugan, också som enskild egendom. Jag skulle vilja ha er hjälp att reda ut konsekvenser gällande följande alternativ för framtiden samt gärna tips på vilket alternativ som är att föredra. 1) att han skriver över den till mig som gåva och att jag övertar lånet som finns? 2) att genom testamente låta stugan gå till mig? 3) om inget görs och vanlig arvsrätt gäller, vad händer då? Tack och hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Det är möjligt att överföra fastigheten till dig genom gåva eller testamente. Att tänka på, om din pappa har andra barn än dig, är dock att det finns regler om förskott på arv, som kan bli tillämpliga vid gåva, och regler om laglott, som kan bli tillämpliga vid testamente. Se 6 respektive 7 kap Ärvdabalken (ÄB).

Både i gåvobrev och testamente kan ett villkor tas in att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Om varken gåvobrev eller testamente upprättas kommer din mamma ärva sommarstugan, trots att den är enskild egendom, se 3:1 ÄB. Du har sedan rätt till efterarv, 3:2 ÄB, men efterarvsrätten ger dig inget säkert skydd att få ut just sommarstugan då den kan ges bort eller säljas under din mammas livstid, eller testamenteras bort. Om din pappa vill försäkra sig om att du ska få sommarstugan bör han därför upprätta gåvobrev eller testamente.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare