FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/07/2020

F.d sambo har förstört tillhörigheter

Hej! Min föredetta sambo har bytt låsen och kastat ut alla våra saker på sin altan samt urinerat och kastat sillbirkar redbull och juice på alla mina och min dotters saker! Han har även saker kvar som var min mors ärvegods Vad kan jag göra och vad säger lagen!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Får han byta lås?

Att han bytt lås kan innebära att han begått brottet egenmäktigt förfarande (8 § brottsbalken), vilket i ditt fall innebär att han har rubbat din besittning av bostaden. Detta kräver dock att du är delägare av bostaden som han har bytt lås på. Om du inte är delägare i bostaden har han tyvärr rätt att byta låset.

Vad händer med sakerna som vandaliserats?

Att din sambo har urinerat och kastat sillburkar på dina tillhörigheter räknas i lagens mening som skadegörelse (12 kapitlet 1 § brottsbalken). Jag rekommenderar att du polisanmäler händelsen.

Vad händer med arvegodset och kvarvarande saker?

Du har även rätt till dina saker som är kvar i hans bostad. Din f.d sambo får inte förfoga över dina saker eller hindra dig från att hämta dem. Eftersom han inte har ditt tillstånd att förfoga över arvegodset kan det vara möjligt att han gör sig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kapitlet 4 § brottsbalken).

Om din f.d sambo hindrar dig från att återta arvegodset kan du ansöka om "särskild handräckning" (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Särskild handräckning innebär att kronofogden hjälper dig att få dina saker tillbaka. Ansökan görs till Kronofogden. För att komma till kronofogdens hemsida med information om handräckning kan du klicka >här<.

Jag vill avsluta med att säga att det är en förfärlig situation som din f.d sambo har försatt dig i och jag hoppas att mitt svar gett dig lite vägledning.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare