Ex vägrar lämna tillbaka hund

Jag och mitt ex har separerat (bodde ej ihop). När vi var tillsammans så köpte vi en hund (jag betalade och han är skriven på mig, detta är snart 4 år sedan). Han har dock varit mest med mitt ex då hon varit hemma medan jag jobbat och även ibland åkt iväg längre stunder ibland (ett par veckor tex) då jag turnerat med mitt band. Därför har förstås hunden blivit väldigt fäst vid mitt ex och hon även vid honom. Nu när vi delat på oss så har jag försökt lägga fram förslag om hur vi ska göra med hunden. Jag har föreslagit att hon kan få hunden gratis bara jag får träffa honom ibland (tex ett par helger i månaden och vara första alternativet för hundvakt om hon behöver det). Tyvärr når jag inte riktigt fram till henne, hon svarar helt enkelt inte på hur vi ska göra utan det blir mer bara bråk om vem som gjort vad i förhållandet etc. Eftersom hon inte vill ha kontakt med mig så har jag också föreslagit att hon får köpa honom (men vi har inte pratat pris) eller att jag helt enkelt tar tillbaka honom, men som sagt får jag inte riktigt något svar.

Hunden har nu varit hos henne i 2,5 månader utan att jag fått träffa honom, vad ska jag göra? Hur går man tillväga i något sånt här när det inte går att ha en kommunikation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hunden räknas som din egendom, alltså en lös sak som du har köpt. Särskilt om du står som registrerad ägare enligt jordbruksverket.

Det hade såklart gått jättebra för henne att köpa hunden och att det sker ett ägarbyte enligt konstens alla regler men det verkar ju inte ha fungerat. Det hon gör just nu är inte tillåtet. Hon har rubbat besittningen till egendom som du fortfarande har äganderätt till och gjort att du inte kan använda den som avsett, vilket kan vara straffbart.

Ett alternativ du har är såklart att upplysa henne om detta och hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga och ni kan komma överens.

Den andra vägen är att du vänder dig till polisen och gör en polisanmälan. Dessutom kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära handräckning i att få tillbaka din egendom.

Hoppas du fått svar på din fråga och hoppas att ni kan komma överens!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare