FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/11/2016

Ersättningsskyldighet vid umgängesrätt

Hej. För några månader sen valde jag att flytta till annan ort som ligger 3.5 mil bort från där jag bodde.

Och med det så valde jag att ta med mig min dotter. Hon har kvar sin pappa i den gamla orten. Med andra ord 3.5 mil bort.(vi bodde inte tillsammans när jag flyttade, eller va gifta) Hon är där varannan helg, då hämtar han henne med bil. Nu är vi oense om en sak. Han vill att jag betalar hans bensin från underhållet som jag får av honom. Hans motiveringen är att det var jag som flyttade och jag är skyldig att göra så.så det ligger på mitt ansvar.. Min fråga är. Är jag det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

Huvudregeln enligt föräldrabalkens bestämmelser är att det är den förälder barnen reser till (dvs. pappan i ditt fall) som primärt ska stå för resekostnaderna, du kan läsa mer här.

Detta är dock helt beroende av omständigheterna kring er umgängesrätt, eran ekonomiska situation samt övriga omständigheter. Det blir alltså en sorts bedömning av vad som är skäligt att han betalar, på samma sätt som en skälighetsbedömning görs när barnens underhåll bestäms.

Om barnens far exempelvis är arbetslös, är det oskäligt att han står för alla resekostnader, eftersom han helt enkelt inte kan, men fortfarande har umgängesrätt till sina barn. Vill du läsa mer om detta, har Svea Hovrätt avgjort ett liknande ärende, du kan läsa det här. Om du flyttat till ett arbete är det mer skäligt att han betalar, än om du flyttat bara för "flyttandets" skull.

Huvudregeln är alltså att han har huvudansvaret, men utan att veta mer om era personliga förhållanden kan jag tyvärr inte ge ett mer detaljerat svar. Om du vill ha en personlig rekommendation är du välkommen att kontakta våra jurister för att få hjälp att reglera detta, du når dem enkelt på http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare