FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/11/2016

Ersättningsskyldighet vid umgängesrätt

Hej. Jag är skild sedan 2 år och min fd fru har valt att flytta till annan ort med vår gemensamma son som är 12 år. Hon har bildat en ny familj med ny man ca 7 mil enkel resa från mig. Hittills har allt fungerat bra med hämtning och lämning av sonen som vi har delat på. Min son är hos mig minst 3 helger i månaden. Nu kräver hon att jag ska både hämta och lämna varje gång han är hos mig. Det innebär att jag får köra nästan 90 mil i månaden och bekosta allt själv. Kan detta vara en rimlig begäran då jag bor själv och inte precis har den goda ekonomi som hon har i sitt nya förhållande.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln enligt föräldrabalkens bestämmelser är att det är den förälder barnen reser till (dvs. dig i ditt fall) som primärt ska stå för resekostnaderna, du kan läsa mer här.

Detta är dock helt beroende av omständigheterna kring er umgängesrätt, eran ekonomiska situation samt övriga omständigheter. Det blir alltså en sorts bedömning av vad som är skäligt att ni betalar, på samma sätt som en skälighetsbedömning görs när barnens underhåll bestäms. Tjänar du väsentligt mindre och du inte kan uppehålla umgänget på grundval av att du helt enkelt inte har råd, är det rimligt att resonera kring om ni inte ska dela på kostnaderna.

Vill du läsa mer om detta, har Svea Hovrätt avgjort ett liknande ärende, du kan läsa det här. Huvudregeln är alltså att du har huvudansvaret, men utan att veta mer om era personliga förhållanden kan jag tyvärr inte ge ett mer detaljerat svar. Om du vill ha en personlig rekommendation är du välkommen att kontakta våra jurister för att få hjälp att reglera detta, du når dem enkelt på http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare