FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/08/2015

Enskild egendom genom arv - Göra till giftorättsgods?

Jag ärver min mamma som skrivit testamente att arvet ska vara mon enskilda egendom. Jag vill inte att arvet ska vara enskild egendom, liksom det större arv min man fått inte är det. Behöver jag göra något för att häva att mitt arv är enskild egendom?

Mvh

Anneli

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Egendom som man har fått genom arv och som på grund av testamente är enskild, går i princip inte att göra om till giftorättsgods eftersom det är en utomstående, tredje part som har beslutat att den skall vara enskild (Se t.ex. formuleringen av 7 kap. 2 § Punkt 4, Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230). Det är faktiskt till och med så att vad som har "trätt istället för" enskild egendom är enskild egendom. Om du t.ex har ärvt pengar och köper en bil för pengarna är alltså även den din enskilda egendom så länge det inte står i testamentet att det som träder istället för enskild egendom skall vara giftorättsgods.

Frågan är då vad man kan göra åt saken. Som sagt kan ni inte genom äktenskapsförord eller på annat sätt göra om egendomen till giftorättsgods, om det nu inte står i testamentet att du får göra det. Det enda sättet att "bli av med" statusen som enskild egendom är alltså om du ger bort eller gör av med egendomen utan att få något i utbyte. Detta är naturligtvis inget alternativ om du vill ha kvar egendomen. Ett sätt kunde dock vara att du gav hälften av ditt arv till maken och att ni upprättade äktenskapsförord på att även denna egendom skulle vara enskild. Resultatet blir vid en eventuell bodelning i princip detsamma som om hela arvet varit giftorättsgods i de flesta situationer. Alternativt kan ni genom äktenskapsförord se till att han åtminstone har lika mycket enskild egendom som du har. I övrigt kan jag tyvärr inte tänka mig något sätt att komma tillrätta med situationen!

Hoppas att svaret är till hjälp! Hör gärna av dig om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare