Ensamstående mamma med två söner; vem ärver om ena sonen går bort?

Är ensamstående mamma änka med två vuxna söner. En av dem avlider. Vem ärver den döde ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar vem som ärver för det fall en av dina två söner skulle gå bort. Eftersom inget annat framgår av frågan så utgår jag från att ingen av sönerna är gifta, samt att det inte finns något testamente.

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken ("ÄB").

Om sonen som går bort har barn

Om sonen som går bort har barn ärver dessa sonen. Har sonen flera barn delar de lika på arvet (2 kap. 1 § ÄB).

Om sonen som går bort inte har barn

Om sonen som går bort inte har barn ska arvet delas lika mellan föräldrarna (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Eftersom pappan inte är kvar i livet kommer den efterlevande sonen att ta pappans lott, förutsatt att sönerna har samma pappa. Arvet kommer då alltså att delas lika mellan dig och den efterlevande sonen (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Är sönerna halvsyskon, dvs. inte har samma pappa, kommer du att ta hela arvet (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare