FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/08/2016

Ensam vårdnad

Hej! Vi har en dotter på snart 2 år och är bokförd hos mig. Han samarbete är på noll.

Pappan dyker inte upp på avtalad tid, vilket gör att jag har noll tillit och alltid en plan B när jag väntar in honom, det gör att jag i nästan alla fall får stanna hemma från jobbet, lämna henne på dagis eller hos mina familjemedlemmar.

Han missbrukar steroider och partydroger.

Han är bokförd hos en vän och boendet är icke barnanpassat. Hur länge ska man orka ha det såhär? Det finns bevis på hans missbruk. Det finns så mycket mer att berätta. Jag vill ansöka om ensam vårdnad. Kommer jag att vinna den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den viktigaste utgångspunkten när det handlar om barn är att i alla frågor som rör barnet ska barnets bästa vara vägledande. Detta framgår av 6:2a § Föräldrabalken. Enligt 6 kap. 5 § Föräldrabalken ska rätten fästa särskild vikt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta när man tittar på om vårdnaden ska vara gemensam. Så som du beskriver det verkar din uppfattning vara att det inte går att samarbeta med pappan vilket är en faktor som talar mot gemensam vårdnad. Dessutom är det så att om en av föräldrarna som utövar vårdnaden gör sig skyldig till missbruk, försummelse eller i övrigt brister i vårdnaden över barnet så att detta medför en risk för skada i barnets hälsa eller utveckling, ska rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern. Detta framgår av 6 kap. 7 § Föräldrabalken. Med utgångspunkt i det du beskriver tycker jag personligen inte att det verkar som att pappan är en lämplig vårdnadshavare som kan tillgodose er dotters bästa. Jag förstår att detta är en ohållbar situation för er och jag rekommenderar att du driver frågan vidare. Behöver du vidare juridisk rådgivning kan du boka tid hos en av våra jurister genom att klicka här.

Hoppas att mitt svar var till hjälp!

Maria PetterssonRådgivare