FrågaÖVRIGTÖvrigt30/10/2022

En samägare får fritt förfoga över sin andel av samägd egendom

Hej, min mamma, min bror och jag äger ett fritidshus tillsammans. Mamma äger 50%, jag och min bror 25% vardera. Beaktande av SamägL, får mamma ge sin andel av huset till mig i gåva utan att detta godkänns av min bror? Jag är ju redan delägare. Mvh K-G

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar din fråga så äger du tillsammans med din mamma och bror ett fritidshus. Det du undrar är om din mamma kan ge sin andel av huset till dig utan att din bror har godkänt det. Nedan kommer jag att besvara din fråga. I svaret utgår jag från att ni inte har något avtal som avviker från lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Jag kommer heller inte att behandla arvsrättsliga aspekter som gåvan eventuellt kan få i framtiden.

Du, din mamma och din bror är så kallade samägare av huset ni äger tillsammans. Som samägare har din mamma rätt att förfoga över sin andel av huset utan din brors samtycke (2 § SamägL). Din mamma kan därför ge sin andel av huset till dig oavsett om din bror godkänner det eller inte.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare