FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/01/2021

Elektronisk kontroll, så kallad fotboja

Min dotter fick 8 månader för skattebrott. Nu undrar jag hur länge av sin tid ska hon sitta av tills hon får fotboja

Vänliga hälsningar

Sonja

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga.

Den som är dömd till högst sex månaders fängelse kan ansöka om att avtjäna straffet genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, så kallad fotboja enligt 1 § i lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll. Det innebär att din dotter inte kommer kunna ansöka om fotboja eftersom hon dömts till åtta månaders fängelse. Ifall hovrätten däremot skulle ändra din dotters påföljd och t.ex. sänka hennes fängelsestraff till sex månader finns möjlighet att hon kan få avtjäna straffet med fotboja.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Sophie Amalie BöjeRådgivare