Egendom vid skilsmässa

Jag köpte en lägenhet 2004 till mig, 2005 flyttade min flickvän in, 2010 gifte vi oss och nu skiljer vi oss.

Hur får jag ut henne ur lägenheten?

Inga gemensamma barn, och inga minderåriga barn över huvud taget.

Det är inga papper skrivna på vem som äger vad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man ingår äktenskap eller vill skiljas är det äktenskapsbalkens (ÄktB) regler som är tillämpliga (se här).

Har man som i ditt fall inte skrivit vem som äger vad är makarnas egendom giftorättsgods enligt 7 kap 1 § ÄktB. Motsatsen är enskild egendom som egendom kan bli till exempel genom äktenskapsförord eller arv, se 7 kap 2 § ÄktB. När ett äktenskaps upplöses, skilsmässa, ska egendomen delas mellan makarna genom bodelning. I bodelningen ska giftorättsgodset ingå, men inte den enskilda egendomen och personlig egendom så som till exempel kläder. Man lägger alltså ihop de båda makarnas giftorättsgods och värdet av giftorättsgodset ska sedan delas lika mellan makarna.

Detta innebär att din förre detta fru har rätt till hälften, och detta kan ju såklart innefatta lägenheten. Vill du behålla lägenheten måste hon få annan egendom som är lika mycket värd som den andel hon har rätt till, till exempel pengar. Du kan med andra ord behöva köpa ut henne från lägenheten. Detta vet man dock inte förrän bodelning upprättats.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare