Egendom som ska ingå i bodelning vid äktenskapsskillnad

Min pappa och hans fru vill skilja sig efter 14 år tillsammans.

Nu undrar min pappa vad som gäller angående all egendom. Det mesta, så som bilar och bostäder, är skrivet i hennes namn men endast en av bostäderna ingår i ett äktenskapsförord som tillhör enbart henne.

Utöver det har de ett hus och en bil i Grekland samt två bilar i Sverige. Hon har även köpt hus och bil till sin dotter.

Har han rätt till 50% av allt detta?

De två bilarna i Sverige som de själva äger vill hon byta in mot en ny som hon kommer registrera på sitt företag som hon startade 1 augusti i år (alltså efter beslutet om skilsmässa fattades), vad gäller där?

Hon har även egendom så som ca 500 000 kronor i bankfack och aktier till ett värde av ca 500 000 kronor som han tror att hon kommer förneka.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din pappa och hans fru är gifta och äktenskapsbalken (ÄktB) är den lag som blir tillämplig i frågan.

Bodelning

I samband med att ett äktenskap upplöses så ska makarnas egendom fördelas mellan de genom bodelning (9 kap. 1 § ÄktB).

Vad ska ingå i en bodelning?

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Det som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Om det finns ett äktenskapsförord på att en av bostäderna är hennes enskilda egendom så ingår inte denna bostad i bodelningen. För att äktenskapsförordet ska gälla behöver det vara skriftligt, undertecknat och registrerat hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB).

Vad ska ingå i bodelningen mellan din pappa och hans fru?

Den bostad som ingår i äktenskapsförordet kommer inte ingå i bodelningen då den är enskild egendom. All annan egendom (bostäderna och bilarna) är giftorättsgods och kommer att ingå i bodelningen och ska delas lika mellan din pappa och hans fru.

Särskild redovisningsplikt

Mellan den kritiska dagen (dagen då ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten, 9 kap. 2 § ÄktB) och bodelningen har makarna en särskild redovisningsplikt gentemot varandra (9 kap. 3 § ÄktB). Varje make är ''skyldig att tills bodelningen förrättas redovisa för sin egendom och för sådan egendom som maken har haft hand om men som tillhör den andra maken. Makarna är även i övrigt skyldiga att lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelningen''. Redovisningsplikten omfattar all egendom som skulle ingå i bodelningen. Om din pappas fru till exempel skulle göra sig av med pengar eller egendom som var giftorättsgods och som skulle delas lika mellan de i bodelningen så ska din pappa kompenseras av hans fru vid bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga,

Om din pappa behöver hjälp med bodelningen rekommenderar jag att han bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Anna OstanekRådgivare