Efter hur lång tid preskriberas en skuld?

Efter hur lång tid preskriberas en skuld. Alltså efter hur många år slutar skulden växa och istället preskriberas? Eller fortsätter en obetalad skuld att växa hela livet och man för alltid har betalningsanmärkning?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om preskription finner vi bland annat i Preskriptionslagen.

Huvudregeln är att en skuld preskriberas efter 10 år

Huvudregeln är att en skuld preskriberas efter 10 år från det att den uppkom (Preskriptionslagen 2 §). Det finns dock vissa undantag, och det är om det finns en annan bestämmelse som stadgar en annan preskriptionstid. Ett exempel på ett sådant undantag är att fordringar mot konsumenter preskriberas efter 3 år (Preskriptionslagen 2 § andra stycket).

Preskriptionstiden nollställs vid preskriptionsavbrott

Preskriptionstiden nollställs dock vid s.k. preskriptionsavbrott, och börjar då om på nytt. Ett preskriptionsavbrott inträffar exempelvis om den som ska betala skulden får en påminnelse om att betala, eller om denne skulle börja amortera på skulden (Preskriptionslagen 5-6 §).

Detta innebär med andra ord kortfattat att en skuld i normalfallet preskriberas efter det att 10 år har förflutit, förutsatt att det inte har varit några preskriptionsavbrott. Konsekvenserna av detta blir att den som tidigare hade rätt att driva in skulden, förlorar den rätten (Preskriptionslagen 8 §)

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen till att återkomma.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare