FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/11/2018

Efter att pappan gjort orosanmälan mot mig kallas jag till samtal, måste jag närvara samtidigt som pappan?

Jag har vårdnaden över vår dotter. Pappan har gjort en orosanmälan hos kommunen. De kallar nu vårdnadshavarna och barnet till samtal. Förstår de måste prata med honom då han är anmälaren men har han krav på att sitta med mig och barnet under samtalet eller kan jag begära enskilt där han inte är emd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samarbetssamtal

Socialnämnden har en skyldighet att "...inleda utredning av vad som genom ansökan, anmälan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden" (11 kap. 1 § SoL (2001:453)). Det innebär att när socialnämnden får kännedom om något rörande barnet som kan komma att kräva en åtgärd av socialnämnden, är de skyldiga att påbörja en utredning. När utredning har påbörjats kan socialnämnden föra samtal med barnet.

Socialtjänsten i varje kommun har ett ansvar att erbjuda föräldrar samarbetssamtal i frågor som bl.a rör den gemensamma vårdnaden (socialtjänstlagen 5 kap. 3 § 1 p). Detta tar sig dock uttryck i ett erbjudande till föräldrarna och det finns inga regler om att tvinga den andra föräldern att delta i dessa samtal mot dennes vilja.

Det är i den föräldrarättsliga och socialrättsliga lagstiftningen ett fokus på barnets bästa. Barnets bästa ska vara avgörande i alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (föräldrabalken 6 kap. 2a §). Man har med anledning av detta ansett att det är bäst för barnet att inte behöva umgås med en förälder som inte vill umgås med barnet. Därför kan man exempelvis inte från domstolens sida utdöma gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig det, och man kan heller inte tvinga en förälder till umgänge med ett barn som den inte bor tillsammans med. Likadant är det med samarbetssamtal.

Socialtjänsten kan alltså inte tvinga dig att gå med på samarbetssamtal med pappan, utan bara erbjuda det. Det finns heller inga sätt utanför socialtjänsten som du kan tvingas till detta.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare