Du kan bara få förskott på arv av en levande person

Hur fungerar det med förskott på arv?

Min far dog för 12 år sen och då tog de två särkullbarn som finns tog ut sin del direkt.Kvar är jag med en sjuk mor i livet.I en separation nu behöver jag kunna köpa en bostad o mor vill hjälpa till men är sjukpensionär så ekonomin är väldigt krass.Kan jag ta ut förskott på arvet från min far,och hur vet jag vad och var det finns att tillgå?

Och om det inte går hur får hur kan jag få tillgång på förskott från mors arv?Hur fungerar detta rent praktiskt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förskott på arv gäller för gåvor som den nu avlidne har gett till ett av sina barn under sin livstid. Det innebär att du i dagsläget inte kan få ett förskott på arv från din far eftersom han inte längre lever.

Eftersom du skriver att särkullbarnen tog ut sitt arv direkt antar jag att din mor fick ärva resten p.g.a. att hon var gift med din far. Ifall du får pengar från din mor utifrån arvet efter din far ses det inte som ett förskott på arv från din pappa utan istället som ett förskott på arv från din mor. Ifall du inte har några helsyskon och din mor inte har några andra barn spelar det dock inte så stor roll eftersom du kommer få allt arv efter henne.

Genom att få en ekonomisk gåva från din mor får du alltså ett förskott på arv, så länge det inte uttryckligen sägs att gåvan inte är ett förskott på arv. Hur det fungerar rent praktiskt kan ni bestämma själva. Det enklaste sättet är troligtvis att din mor skriver ett gåvobrev till dig med den summan du ska få. Ifall inget mer skrivs i gåvobrevet kommer det att ses som ett förskott på arv. Men som sagt spelar förskott på arv bara roll ifall du har syskon som du ska dela arvet med i framtiden.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare