FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/04/2021

drogtest vid rattfylleri

Hej.

En vän vart stoppad av polisen i trafiken, dom tog in han på drogtest och vart påvisad att det var kvar THC i blodet. Vart dömt som rattfylla.

För att han nekade brottet i första polisförhöret så gick det vidare till tingsrätten.

Han har erkänt till polisen i andra mötet att han hade det i blodet men påpekade att han inte var påverkad under stoppet.

Min fråga är kan tingsrätten kräva ett till drogtest? Han är lite orolig när han läser vissa sidor att THC kan vara kvar i blodet i flera månader.

Kan dom kräva ett till drogtest och han blir tagen på det också?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna dömas för rattfylleri på grund av bruk av narkotikabrott förutsätter det att man har THC kvar i blodet under färden (4§ 2st. trafikbrottslagen). Om han har haft THC kvar i blodet vid färden spelar det ingen roll att han inte kände sig påverkad, utan det räcker att blodprovet ger ett positivt resultat. Har han brukat narkotikan själv så kommer han sannolikt bli dömd för rattfylleri och ringa narkotikabrott.

Tingsrätten kommer inte begära ett nytt prov, då provet han tagit räcker för att bli dömd för det tillfället. Tingsrätten har inte heller någon direkt befogenhet att göra detta. Det räcker att åklagaren visar blodprovet var positivt och att personen haft uppsåt att bruka narkotikan, för att man ska bli dömd för rattfylleriet. De behöver inte ta fler blodprover, och tingsrätten kan och kommer inte begära fler drogtester för att döma för fler gärningar. Det finns olika uppgifter kring hur länge THC stannar i blodet, men det förutsätter inte att man har känt sig påverkad under färden utan det räcker att provet visar positivt. Det är väldigt osannolikt att THC stannar i blodet flera månader, utan det brukar handla om några dagar.

Din vän behöver inte oroa sig för att tingsrätten kommer begära ett nytt test. Han kommer dock sannolikt dömas för rattfylleri och ringa narkotikabrott då provet var positivt vid tillfället för körningen, och om han erkänt att han själv intagit narkotikan.

Hoppas du fick någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare