Driva in lån

Kan ni hjälpa till eller ta hand om att driva in ett lån från en f.d. sambo som vägrar betala

det som överenskommits, skriftligen ?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så har du och din sambo ett skriftligt avtal gällande ett lån som han ska betala till dig på en summa som överenskommits mellan er. I sådana fall behöver du inte någon ytterligare juridisk hjälp än detta.

Det du ska göra är att vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande. Det innebär att KFM ålägger din sambo att betala lånet enligt lagen om betalningsföreläggande 2 §. Ansökan om detta görs skriftligt och ska innehålla yrkandet – alltså vad du vill ska hända – och grunden till yrkandet. Summan, förfallodagen och parternas personuppgifter ska också finnas med (lagen om betalningsföreläggande 9-11 §§). På KFM:s hemsida finns ytterligare instruktioner och färdiga blanketter för ansökan. Det kostar 300 kronor att ansöka, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du ska i din ansökan alltså kräva lönen, räntan för dröjsmålet och ansökningsavgiften. Om man inte får betalt med hjälp av KFM kan man i sista hand hamna i domstol som i en dom slår fast att sambon ska utge det som står i avtalet.

Jag tror att KFM kan hjälpa dig att driva in lånet, men skulle det bli så att ni måste ta det till domstol är du välkommen att kontakta våra jurister för en juridisk rådgivning här.

Jag hoppas du har fått den hjälp du är ute efter, annars får du gärna återkomma med en komplettering av din fråga.

Önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare