FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/06/2022

Doping och körkort

Hej Blir man av med sitt körkort om man testas positivt för doping?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkortsingripande ska enligt 5:3 körkortslagen ske genom återkallande av körkortet om körkortsinnehavaren gjort sig skyldig till, bland annat, rattfylleri enligt 4 § trafikbrottslagen

Rattfylleri är ett brott som anses uppfyllt bland annat om den som för ett motordrivet fordon har intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne i blodet.

Ett rattfylleri kräver alltså att ”dopingen” i fråga är narkotikaklassad och att personen fört ett fordon med denna narkotika i blodet. Är detta fallet så ska körkortet återkallas.

Om en person testar positivt för narkotika i blodet då han inte för ett motordrivet fordon kan han också bli få körkortet indraget om provresultatet innebär att han anses opålitlig i nykterhetshänseende.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare