FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2021

Dömas till fängelse av att köra ifrån Polisen

Jag har kört ifrån polisen pågrund av att jag körde lite fort och fick panik, efter att jag körde från dem så blev allt bara värre, jag var uppe i 170 km h som mest i E4an och kört på 3 röda ljus, jag är nyligen 18 , vad kan mitt straff vara utöver dagsböter? Är det möjligt att få fängelse?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad ditt straff kan vara utöver dagsböter och huruvida det är möjligt att få fängelse i ditt fall. Reglerna som är tillämpliga för att besvara din fråga finns i Lag om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Först och främst så är det inte brottsligt i sig att undvika eller köra ifrån polisen, du kan alltså inte få någon påföljd för just det. Däremot kan fortkörningen eller någon annan trafikförseelse komma på tal i samband med flykten från Polisen.

Vid en fortkörning aktualiseras brottet vårdslöshet i trafik vilket regleras i 1 § TBL. Vid vårdslöshet i trafik av normalgraden brukar man dömas till dagsböter enligt paragrafens första stycke men om brottet är att anses som grovt så kan fängelse aktualiseras enligt paragrafens andra stycke. Huruvida det i ditt specifika fall skulle kunna leda till fängelse kan jag inte på rak arm avgöra, däremot så skulle jag kunna se att ditt körkort dras in eftersom du kört i 170 km/h vilket är väl över högsta tillåtna hastighet på svenska vägar samt kört igenom 3 röda ljus under din så kallade ''prövotid''.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare