Dödsbodelägares beslutanderätt

Min far avled för 6 månader sedan och vi är tre dödsbodelägare. Två arvingar till min far och en efterarvinge efter min mor som avled för 20 år sedan. Bouppteckning är klar och en fastighet är till försäljning. Har vi som dödsbodelägare lika mycket beslutanderätt över försäljning tex prissättning eller beslut om vem som ska få köpa fastigheten . Som efterarvinge har man som vi förstått rätten till 1/6 av arvet . Har vi som arvingar efter min far mer beslutanderätt än efterarvinge eller gäller det att alla måste vara överens om försäljningen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om dödsboförvaltning m.m. regleras i Ärvdabalken som går att finna https://lagen.nu/1958:637.

Som dödsbodelägare har man att gemensamt förvalta den dödes egendom, se 18 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att ingen dödsbodelägare har mer eller mindre beslutanderätt i dödsboet utan alla har lika stor beslutanderätt. Detta innebär att ni alla tre dödsbodelägare måste samtycka till försäljning av fastigheten för att det ska kunna ske.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare