FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/08/2017

Dödsboanmälan och bouppteckning

Hej!

Min far, som jag haft mycket sporadisk kontakt med, har avlidit och jag är hans enda barn. Han bodde inte tillsammans med någon och hade inga (mig veterligen) tillgångar. Jag har gjort en förfrågan angående dödsboanmälan till hans hemkommun och samlar just nu in uppgifter som kommunen behöver. Det har bara framkommit skulder hos olika bolag, inga tillgångar. Som det ser ut nu finns inte ens pengar att betala begravning för. Däremot kom ett brev från Fora att han haft återbetalningsskydd i avtalspensionen. Han hade vid tiden han avled knte någon anställning, utan det måste vara från längre till aka i tiden. Om jag nu har rätt till någon slags ersättning från någon försäkring, kommer de pengarna gå till dödsboet för att betala begravningskostnader och/eller skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En dödsboanmälan kan ses som en enklare form av bouppteckning. Detta ska ske inom två månader från dödsdagen.

När en person har avlidit ska man göra en bouppteckning, en sammanställning av tillgångar och skulder och lämna in till Skatteverket. Om den avlidne inte har större tillgångar än att det finns 5000 kronor kvar när begravningskostnader och andra kostnader i samband med dödsfallet är betalda så kan en dödsboanmälan göras istället. Socialtjänstens förvaltarenhet ansvarar för att göra en dödsboanmälan och lämna den till Skatteverket för registrering.

Om den avlidnes tillgångar inte täcker begravningskostnaderna så kan du ansöka om ekonomiskt bistånd hos socialkontoret i kommunen där han bodde. Det är ett bidrag som ska avse en enkel men värdig begravning, dödsannons och gravsten. Det är dödsboets tillgångar på dödsdagen och eventuella inkomster efter dödsdagen, som ligger till grund för om ekonomiskt bistånd ges. Har dödsboet betalat andra skulder efter dödsdagen så kompenseras inte det av bidraget.

Mitt tips till dig är att göra en uppskattning av tillgångarna för att se om de räcker till begravningskostnader, inte betala några räkningar innan du tar kontakt med socialkontoret, kontakta socialkontoret innan du beställer begravningen. Det är viktigt att du ansöker om bidrag innan begravningen ägt rum.

Hoppas att du fick svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare