FrågaÖVRIGTÖvrigt14/01/2023

Det är fel på mina nyköpta datorer - Vad gäller?

Hej! köpte dessa två datorer. Ordernummer: Orderdatum: 25/06/2022 Totalsumma:16 379Kr inkl.moms HP Pavilion Laptop 15-eh1034no HP Pavilion Laptop 15-eh1034no Produkt: 406F3EA#UUW Serienummer: 5CD211686Z Serienummer: 5CD211687J Antal: 2 15 914Kr HP Care Pack. HP 3 års hårdvarusupport med hämtning oc HP 3 års hårdvarusupport med hämtning oc Produkt: UM945E Antal: 1 Efter 6 o en halv månad går den ena Laptopen sönder i gångjärnen och jag mailar Hp store i dec. vad som gäller. och fick svar Från: HP Service Support EMEA som jag har mailat bilder i omgångar till denna person på Hp support. Skickat: den 13 januari 2023 10:16 Till:  Ämne: Re: 5097693514 - HP Support CRM:0052995006962 Hej, Fick info från HP att denna typ av skada inte täcks utav garantin. Vi kan erbjuda betald service för 2967,63SEK. Mvh HP Support Och Jag undrar om jag inte har några rättigheter som gäller efter 6 o en halv månad. MVH. PS! Mitt svar var mycket besviken. Hej! Tack för svaret ,då vet jag vad den garantin var värd. Där köpte man två Laptop för 16379 kr. Mest för att jag trodde att HP Laptop var kvalitet. Men det var det inte. Så du kan hälsa HP att dom har fått två kunder mindre, och som inte kommer att rekommenderar HP till sina vänner och bekanta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är konsumentköplagen (KKL). Notera att utredningen kommer att bli något generell till sin karaktär. För den här typen av bedömningar är inte allltid helt enkla att göra genom en nättjänst som denna.

Krav på sålda varor - Vad gäller?

En första förutsättning för att kunna åberopa någon av de s.k. felpåföljderna (se nedan) är att datorerna är felaktiga i konsumentköplagens mening. Utan tillgång till köpeavtalet och utan att ha sett dessa och/eller fått ett utlåtande från en sakkunnig person är det egentligen ganska svårt att kunna avgöra om så är fallet. Men utifrån den information som du har lämnat till oss finns det naturligtvis mycket som talar för att du bör vara berättigad till någon form av kompensation.

I lagen sägs att varan i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt ska stämma överens med vad som följer av avtalet, se 4 kap. 1 § 1 st. KKL. Vidare anges att varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som följer av avtalet.

Därutöver framgår av bestämmelsens andra stycke att varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten avsåg att varan skulle användas, om konsumenten har informerat näringsidkaren om det särskilda ändamålet och näringsidkaren vid köpet har godtagit att varan kan användas för det ändamålet.

Ytterligare krav på sålda varor till konsumenter uppställs i 4 kap. 2 § KKL. Jämte detta uttalas också i 4 kap. 3 § KKL att näringsidkaren före köpet ska upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet.

Den konsumentköprättsliga felbedömningen - Vad gäller?

Ovanstående kan möjligen framstå som något tillintetsägande, men detta utgör grunden för den konsumentköprättsliga felbedömningen. Såvitt jag förstår var datorerna fabriksnya eller, vilket är en faktor som kan få bäring på den rättsliga bedömningen. Priset presumeras (antas) nämligen utgöra indikation på varans (datorernas) förväntade kvalité. Och givet att du i samband med köpet fick information om att skicket på datorerna, vilket du under alla omständigheter naturligtvis borde ha fått, gäller följande.

Enligt 4 kap. 5 § KKL är varan felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § eller näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt 3 eller 4 § i samma kapitel (se ovan). Generellt kan därför sägas att om inte annat eventuellt följer av avtalet ska en vara anses felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat eller har de egenskaper som säljaren har hänvisat till.

Precis som påpekades tidigare föreligger en upplysningsskyldighet på näringsidkarens sida och om denne brister i det här avseendet kommer varan att betraktas som felaktig. Med andra ord kommer den anses felaktig om näringsidkaren före köpet underlät att upplysa dig om ett sådant förhållande rörande datorernas egenskaper eller användning som han eller hon kände till eller borde ha känt till och som du som köpare med fog kunde räkna med att bli upplyst om. Men i förevarande fall handlar det ju som sagt om nya datorer varför dessa naturligtvis bör fungera smärtfritt efters så här kort tid.

Vidare kan det vara värt att nämna att om handlaren, för det fall det mot förmodan är fråga om om begagnade datorer, skulle åberopa befintligt skick ska det framhållas att en ”befintligt skick – klausul” eller annat liknande förbehåll inte på något sätt eliminerar säljarens felansvar. Men här gör sig prisaspekten återigen påmind. Skulle datorerna ha varit osedvanligt billiga eller om det av andra skäl fanns omständigheter som pekade på en viss förväntad (sämre) kvalité kan det bli svårare för dig att kunna åberopa någon av lagens felpåföljder. Notera dock att näringsidkaren enligt huvudregeln endast svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt, vilket i praktiken ofta blir en ren bevisrättsliga fråga mellan parterna, se 4 kap. 14 § 1 st. KKL.

Om varan är felaktig i lagens mening - Vad gäller då?

En reklamation verkar vara gjord eftersom du redan har påtalat de aktuella bristerna, vilket är bra eftersom du som konsument inte får åberopa att datorerna är felaktiga om du inte har lämnat säljaren meddelande om bristerna inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felen (objektiv bedömning), se 5 kap. 2 § 1 st. KKL.

När det sedan gäller vilken felpåföljd som bör nyttjas av dig kan man komma till olika slutsatser. Det som står till buds är enligt 5 kap. 1 § KKL att kräva ett avhjälpande, en omleverans, ett prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom kan du som konsument i förekommande fall också vara berättigad till skadestånd. Ovanpå detta åtnjuter du under vissa förutsättningar en s.k. detentionsrätt, dvs. en rätt att hålla inne betalningen, se 5 kap. 3 § KKL. Det sistnämnda blir dock inte att aktuellt eftersom du redan har betalat

Sannolikt är ett avhjälpande den mest rimliga och för näringsidkaren skäliga lösningen i förevarande fall, se 5 kap. 4 § KKL. Du har inte gett uttryck för någon önskan om att häva köpet och jag tror inte heller, i vart fall inte utifrån den begränsade information som finns tillgänglig i skrivande stund, att det inträffade räcker för en hävning. Hävning innebär, föga förvånande, att prestationerna ska gå åter och för hävning krävs att felet inte är ringa, se 5 kap. 10 § 1 st. KKL. I den tidigare konsumentköplagen från 1990 angavs att felet skulle vara av väsentlig betydelse för konsumenten och att det fick avgöras från fall till fall. Men generellt gällde att en helhetsbedömning alltid skulle göras varvid möjligheterna att rätta till felet eller kompensera konsumenten genom lagens övriga påföljder alltid skulle beaktas, se prop. 1989/90:89 s. 128. Mycket av detta torde fortfarande äga aktualitet idag.

Slutligen kan det även vara värdefullt att framhålla att Högsta domstolen (HD) har uttalat att en hävningsförklaring i regel inte kan återtas eftersom motparten (i det här fallet bilhandlaren) då haft anledning att inrätta sig efter beskedet, se avgörandet NJA 2006 s. 120. Du kan alltså inte ångra dig när du väl har lämnat ett meddelande om hävning.

Notis: HD styr rättspraxis på straff- och civilrättens område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis och som svar på hur du ska hantera detta kan sägas att det beror mycket på vad du själv är villig att göra, alltså i mångt och mycket hur pass processbenägen du är. Men initialt, förutsatt att du vill gå vidare vill säga, behöver du medvetandegöra din motpart om du har för avsikt att i mer formell bemärkelse vidta rättsliga åtgärder. Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det dock svårt att göra en adekvat bedömning. Men klart så här långt är i vart fall att du bör vara berättigad till ett avhälpande alternativt till annan form av kompensation.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig initialt i den kommande processen mot säljaren och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan, t.ex. i domstol eller vid annan typ av förhandling, om så skulle önskas. Vi har god erfarenhet av konsumentköprättsliga tvister. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare