Den legala arvsrätten.

Hej

Ärver legala arvingar om det finns ett testamente som de delgivits och godkänt. De legala arvingarna är den avlidnes, sedan 20 år tillbaka avlidna maka, inga barn finns

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall legala arvingar i form av en maka har rätt till arv fastän det finns ett testamente som delgivits och godkänts.

Till att börja vill jag konstatera att den legala arvsrätten endast aktualiseras när arvet ska skiftas och ett testamente inte har upprättats. I detta fall finns ett testamente som delgivits och godkänts, varför arvet ska fördelas utefter det och inte den legala arvsordningen. Sedan vill jag också redogöra för att den legala arvsrätten delas upp i tre arvsklasser; 1. bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB), 2. föräldrar 2 kap. 2 ÄB) och 3. farföräldrar och morföräldrar (2 kap. 3 § ÄB). Då den ena klassen inte finns hoppar man till den nästa osv. I ditt fall verkar det som att du blandat ihop den legala arvsrätten med den avlidnes maka, vilket alltså ej faller inom några av arvsklasserna.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare