Den legala arvsordningen och bröstarvingars arvslott

Hej,

Min mor avled i somras och hon hade 3 barn med min far, jag min syster och min bror som avled för 4 år sedan. Jag undrar vem som ärver vår mor förutom jag och min syster? Är det min brors två barn eller hans fru som han var gift med. Det är dags att göra en bouppteckning efter min mor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag använda reglerna i Ärvdabalken (ÄB) och Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad hände när din mor dog?

Ett äktenskap avslutas när en av makarna avlider (1 kap. 5 § första stycket ÄktB). När detta sker ska en bodelning mellan makarnas gemensamma giftorättsgods göras (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Huvudregeln är att makarnas egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § första stycket ÄktB). Makarnas giftorättsgods läggs sedan samman och delas lika mellan makarna, efter att avdrag för skulder gjorts (11 kap. 3 § första stycket ÄktB). Den efterlevande maken får då häften av det gemensamma giftorättsgodset med full äganderätt. Den andra halvan går till den avlidnes makens dödsbo och det beloppet tillsammans med eventuell enskild egendom är alltså det arv som ska fördelas efter din mors bortgång (hennes kvarlåtenskap).

Om din far fortfarande lever

Utifrån frågan har jag svårt att förstå om din far också gått bort. Om han fortfarande lever har han rätt till att ärva sin fru i egenskap av efterlevande make (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Det innebär att han ärver din mors kvarlåtenskap med fri förfoganderätt innan deras gemensamma barn ärver. Med fri förfoganderätt menas att din far kan disponera fritt över egendomen men han får inte testamentera bort eller vidta handlingar utan tillbörlig hänsyn mot bröstarvingar som har rätt till efterarv (3 kap. 3 § första stycket ÄB). Det är först när din far också avlidit som din mors arv ska fördelas till gemensamma barn (bröstarvingars rätt till efterarv) (3 kap. 2 § första stycket ÄB). Det är också då som din mors kvarlåtenskap ska delas upp mellan hennes bröstarvingar.

Om din far inte lever

Din mors arv ska fördelas efter den legala arvsordningen. Utifrån den legala arvsordningen ska i första hand hennes barn och barnbarn ärva hennes kvarlåtenskap (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Om ett barn (en bröstarvinge) inte längre lever tar dennes barn över arvslotten. Utifrån omständigheterna i frågan betyder det att dina två brorsbarn tar din brors plats och ärver i hans ställe (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

För att svara på din fråga kommer alltså arvet delas i tre lika stora delar där du och din syster får varsin del och dina brorsbarn delar på din brors andel.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare