Delgivning av testamente

Är jag ensam dödsboägare? Min nu avlidna svåger var änkeman sedan två år då min syster gick bort. De skrev ett gemensamt testamente om vad som skall gälla när endera makarna gått bort samt om vad sam skall gälla när bägge dött vilket nu är fallet. Enligt testamentet är jag nu ensam slutlig arvtagare. Varken min syster eller svåger har barn. Det finns i släktskapet en bror och en avliden bror änka som bägge betraktades som "non grata" och någom kontakt fanns ej. Måste de kontaktas? De finns givetvis inte med i testamentet .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om delgivning av testamente finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Delgivning av testamente ska ske till alla som är arvingar (14 kap 4 § ÄB). Eftersom syskon finns med i arvsordning (2 kap 2 § ÄB) ska de delges (dvs meddelas om) testamentet. Det finns formkrav på hur delgivningen ska ske. Allt detta beror på att ska ha möjligheten att klandra testamentet.

Information om klander och vad du ska göra om någon klandrar testamentet finner du på skatteverkets hemsida. Du kan även ställa en ny fråga till oss om du vill ha mer hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl LohmanderRådgivare