Delägarna skyldiga enligt sina respektive andelar.

Hej! Jag äger tillsammans med mina 2 barn ett avlägset sommarställe som endast utnyttjas ca 7 veckor per sommar. Min ägarandel 50%, barnen 25% var. Vi har hittills delat kostnader rakt av på 3, men nu vill barnen att jag betalar 50% och de 25% vardera eftersom jag tillbringar mer tid där än vad de gör. Vi är sällan där samtidigt eftersom huset är litet och de har stora familjer.Den enda kostnaden som är avhängig av tid man är där är elförbrukningen, resten utgörs av hemförsäkring, fastighetsskatt och fasta elkostnader, dvs sånt som kostar oavsett om man är där eller ej. Huset är ett arv från mina föräldrar och barnens andel är min f d mans/deras avlidna pappas del om 50%. Jag vet inte hur jag skall tänka och agera i det här och är tacksam för råd, vi har ett bra förhållande sinsemellan och jag vill absolut inte äventyra det. Tacksam för en juridisk synpunkt på det hela.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen mening finns det två metoder för att bestämma vem som är skyldig att betala fordringar, avgifter och skatter.

Antingen är det så att varje delägare är skyldig för sin respektive andel (som, till exempel, i fall av fastighetsskatten), eller är varje delägare skyldig för hela fordringsbeloppet men har rätt att vända sig till de övriga delägarna och kräva att var och en ska ersätta den som betalat enligt sina respektive andelar. I slutändan är det således så att varje delägare belastas enligt sin andel.

Det är i och för sig så att delägarna kan komma överens sinsemellan om hur de ska fördela de ovanstående skyldigheterna. Sådana överenskommelser påverkar dock inte delägarnas ställning gentemot tredje parter, till exempel, staten, elbolaget eller försäkringsbolaget.

Avslutningsvis är det upp till er att bestämma hur ni vill hantera frågan om fördelningen av utgifter. Den rättsliga synpunkten verkar vara att varje delägare ska belastas för sin respektive andel.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare