FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/08/2021

Dataintrång - polisen

Hur kan jag ta reda på om polisen har gjort slagningar på mig som person?

Vem kontaktar jag för att få den informationen och hur får jag information om orsak och vem som gjorde slagningen och syftet med slagningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga. Det är nog ganska svårt att som enskild ta reda på polisen har gjort slagningar. Enligt lag kan icke- nödvändiga slagningar utgöra dataintrång enligt 4 kap 9 c § BrB. Den som har tillgång till ett dataregister eller en databas och som i tjänst men utan att det saknar samband med något ärende handlägger, kontrollerar olika vänner, bekanta eller andra personer av intresse utan samband med personens myndighetsutövning begår dataintrång.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare