Dansk arvsrätt, laglott och fördelningen mellan bröstarvingar och efterlevande make.

Hej Jag har fått ett brev från en advokat I Danmark. I detta brev står det att min far har avlidit och testamenterat 1/24 del av sitt arv till mig som är hans biologiska dotter. Advokaten ber att jag ska svara men helst inte överklaga. Har jag rätt till mer av arvet?, jag blir fundersam eftersom hon skriver så. Min far har en dotter till med sin nya fru och frun hade en son med sig till familjen. Jag har försökt att få svar av en jurist genom min bank men hon kunde inte svara på hur reglerna är i Danmark. Så jag försöker med er som jag hittade på nätet. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi på Lawline besvarar främst frågor gällande svensk rätt, men viss vägledning i din fråga kan jag ge.

Jag kommer utgå i mitt svar från att din far har sin hemvist i Danmark och att dansk rätt är vad som blir tillämplig.

Arvsklasser

I Danmark används samma arvsklasser som i Sverige, vilket innebär att du som  barn till din far hamnar i den första arvsklassen (1 § Arveloven). Detta innebär att om inte något testamente skulle finnas, har du och dina syskon rätt att dela på hälften av arvet medan den andra häften går till efterlevande make (9 § Arveloven).

Arvslott och laglott

Precis som i svensk rätt finns det i dansk rätt regler kring laglott, som innebär att en bröstarvinge har en lagstadgad rätt till att få ett visst belopp ur egendomen (5 § Arveloven). I dansk rätt ligger laglotten på en fjärdedel av en bröstarvinges arvslott, men kan inskränkas ytterligare om laglotten överstiger 1 000 000 danska kronor (5 § 2 stycket Arveloven). Arvslotten är beloppet som skulle ha givits bröstarvingarna om inte testamente hade stipulerats. I ditt fall innebär det att du och din syster skulle ha haft en arvslott på en fjärdedel av kvarlåtenskapen. Förutsatt att din laglott inte överskrider 1 000 000 danska kronor och att din far har två bröstarvingar så borde du ha rätt till 1/16 av din fars kvarlåtenskap.

Med det sagt så skulle jag råda dig till att anlita någon som kan se över dina angelägenheter i den kommande arvsfördelningen och som är mer införstådd i dansk arvsrätt!

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare