FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/11/2013

Dagsböter vid snatteri

hej tänkte fråga , om man blev straffad till snatteri för en belopp 940kr , vad ska det bli för brott ?? hur mycket ungefär blir det för penning om man jobbar extra och studerar samtidigt?? tack mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Gränsen för stöld går vid 1000 kronor. Om man tar något för 940 kronor räknas brottet alltså som snatteri, vilket straffas med böter eller fängelse i högst sex månader. Såvida man inte dömts för liknande brott tidigare så är det troligaste att man får det som kallas dagsböter. De baseras på personens inkomst, och ligger på minst 30 stycken gånger 50 kronor. Den minsta summan kan alltså vanligtvis bli 1500 kronor, vilket man också troligtvis skall betala om man är student och kanske inte har jättemycket pengar.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare