FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/02/2018

Dagsböter vid ringa narkotikabrott, hur mycket blir det?

Jag blev påkommen med ungefär 0,4g hasch i fickan av Polisen. Jag är bara 18 år och har bara inkomst av CSN (bidrag), 1050kr/månad. Blev misstänkt för ringa narkotikainnehav. Hur mycket kan böter ligga på? Enl. polisen skulle boten vara låg då jag inte har någon inkomst.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag antar att du blev dömd för ringa narkotikabrott enligt narkotikastrafflagen, 2§. Straffskalan är böter eller fängelse i högst 6 månader.

Hur dagsböter räknas ut.
När det gäller dagsböter så anges i brottsbalkens, 25 kapitel 2§, att det minsta antalet dagsböter som kan dömas ut är 30 st och det högsta antalet är 150 st. Antalet dagsböter styrs av straffvärdet. Storleken på varje dagsbot styrs av inkomst och ekonomiska förhållanden och är som lägst 50 kr och som högst 1000 kr. Beloppet är minst 750kr i vilket fall som helst. Exempelvis om du får 30 dagsböter om 100 kr blir beloppet 3000kr (30x100)

Bötesbeloppet i ditt fall.
Eftersom din inkomst endast är 1050kr/månad kommer storleken på dagsboten vara 50kr per dagsböter. När det gäller antalet dagsböter så har åklagarmyndigheten uttalat att innehav av mindre en 1gram av cannabisharts (hasch) ska antalet dagsböter vara 30 st, (informationen hittas här, s.11)

Således kommer ditt bötesbelopp uppgå till 30 st dagsböter på 50kr, vilket blir 1500kr.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig! Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare