Condictio indebiti

Hej, mitt namn är X och jag sa upp mig första maj och började mitt nya jobb i juni. Fick en lön 27:e juli från förra företaget och trodde i i god tro att detta var min slutlön samt semesterdagar som betalas ut. Men idag 16/8 ringde min gamla chef och säger att jag blir återbetalningsskyldig då de blivit fel i deras system angående min uppsägning så det gick inte igenom. Hur skall jag gå till väga? Eftersom jag var stensäker på att det var min slutlön så betala jag ett litet lån och så. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver är en knepig rättslig situation och brukar betecknas som condictio indebiti, vilket rör misstagsbetalningar. Din före detta arbetsgivare har i tron om att företaget var skyldigt dig pengar betalat dig en viss summa. Frågan uppstår då om du ska betala tillbaka det du erhållit. Situationen regleras inte i lag utan har behandlats i praxis, se bl.a. NJA 1994 s 177. Det brukar framhållas att huvudregeln är att den som mottagit en misstagsbetalning har en skyldighet att betala tillbaka den. Däremot finns undantag. Om mottagaren i god tro disponerat över betalningen, kan mottagaren få behålla pengarna. Det som krävs är alltså att du har spenderat pengarna, och att du dessutom inte borde ha förstått att betalningen skett av misstag.

Huruvida du har varit i god tro (inte borde ha förstått att det rörde sig om en misstagsbetalning) kan jag inte svara på eftersom man måste göra en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Att det rör sig om din arbetsgivare kan dock anses tala för att du varit i god tro, förutsatt att summan är någorlunda rimlig. Det är upp till arbetsgivaren att försöka driva in pengarna, om inte du frivilligt lämnar tillbaka dem. Om du vägrar, måste arbetsgivaren stämma dig i tingsrätten.

Hoppas att svaret hjälpte. Vill du ha mer hjälp är du välkommen att kontakta vår juristbyrå, kontaktinformation hittar du på vår hemsida.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare