FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/05/2021

Byter poliser och ordningsvakter handfängsel med varandra?

Hejsan! Tittar på "tunnelbanan" med min mamma, och vi ser en man bli gripen av vakterna för att sedan bli överlämnad till polis, med handklovar på sig. Hur funkar det då, för polisen iväg mannen med de handklovar som vakten satt på honom - och blir isåfall vakten utan dessa? Eller får han ett par nya av polisen? Haha, ursäkta snurrig fråga! Hoppas ni förstår min frågeställning!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är en bra och praktisk fråga du ställer! I praktiken så går det mycket riktigt till såsom du säger, polisen och ordningsvakterna byter helt enkelt utrustning med varandra. Ordningsvakterna är en del av Polismyndigheten och polisen är ordningsvakternas förmän (chef) ute på platsen där ordningsvakterna tjänstgör. En konsekvens av detta är att de fängsel som används ska vara godkända av Rikspolisstyrelsen och vara enhetliga. Därför gör det inget att poliser och ordningsvakter (och även väktare omfattas av detta) byter handfängsel med varandra!

Handfängsel ska enbart användas i de fall som den som är frihetsberövad uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa (4 kap. 10 § häkteslagen). Det innebär att det kan vara direkt farligt att ta av handfängslet, så det hade blivit tjorvigt i många situationer om man började strula med att byta ett par handfängsel till ett annat.

Fortsätt vara nyfiken och ställ frågor!

AnnaSara JariusRådgivare