FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/11/2018

Byte till föräldrarna i familjehemmets efternamn

Jag o min exmake är särskilt förordnade vårdnadshavare till en pojke som varit familjehemsplacerad hos oss sedan han var 3 månader gammal. Han har redan ett dubbelt efternamn ( efter sina biologiska föräldrar). Kan vi byta efternamn på honom?

Denna gosse har skyddad adress pga hot fr biologiska familjen o skulle vara hjälpt av att ha ett "ordinärt" efternamn.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är möjligt för er att byta efternamn på pojken. Regler om detta hittar ni i Lag om personnamn. Eftersom pojken varit familjehemsplacerad hos er länge kan ni som särskilt förordnade vårdnadshavare ansöka om att byta hans efternamn. Ni kan välja att antingen byta hans efternamn till ett dubbelnamn med båda era efternamn eller till ett av era efternamn, 11 § Lag om personnamn. Ni vårdnadshavare måste gemensamt ansöka till skatteverket om att få ändra pojkens efternamn, 3 § Lag om personnamn.

Här är en länk till skatteverkets sida där du hittar mer information om hur en sådan ansökan ska göras. Med tanke på er skyddade adress skulle jag dock ändå rekommendera dig att kontakta skatteverket för att få mer exakt information om hur du bör gå tillväga för att allt ska bli rätt. Här är en länk till skatteverkets sida med information om hur du kan kontakta dem.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig att få mer klarhet i er situation.

Mvh

Elin JohanssonRådgivare